dimecres, 28 de setembre del 2016

El tren puja, el tren va cap avall: una nova forma senzilla d'emmagatzemar energia



Article enviat per Pere Gorostiza


El món està ple d'energia de les tecnologies i regulacions complicades, generalment expressats en un embull d'acrònims
desagradable. Així que veurem una nova tecnologia per a l'emmagatzematge d'energia, a més de la energia eòlica i solar. És d'una empresa anomenada ARES. Heus aquí com funciona: El tren transporta grans roques costa amunt, el consum d'electricitat. A continuació, el tren transporta grans roques costa avall, la generació d'electricitat.  Això és. L'energia emmagatzemada per anar costa amunt s'allibera en anar costa avall. Bastant net. És una solució intel·ligent, de tecnologia senzilla, que resol alguns importants problemes de la alta tecnologia. L'ús de la gravetat per emmagatzemar energia. Suposem que la xarxa té temporalment més energia renovable de la que necessita, ja que bufa el vent, tenim sol, i no hi ha prou demanda com per fer ús de ella. L'emmagatzematge d'energia del tren (per tant "ARES") pot absorbir aquest excés d'energia, utilitzant-la per alimentar els trens elèctrics que tiren de grans roques de formigó fins a una pendent suau. En efecte, els trens converteixen l'excés d'electricitat en energia potencial. Quan la xarxa necessita aquesta energia, els mateixos vagons porten les grans roques costa avall, convertint l'energia potencial de nou en electricitat. Gràcies a la gravetat!





Les conversions es duen a terme amb un motor elèctric. Quan es va costa amunt, consumeix energia elèctrica. Quan es va costa avall, funciona al revés, la generació d'electricitat, similar a la forma de "frenada regenerativa" que treballa en els cotxes. La companyia afirma que el procés, de extrem a extrem, té el 86 per cent d'eficiència, és a dir, el 86 per cent de l'energia que es posa en l'emmagatzematge es pot aconseguir de tornada. S'espera millorar aquesta xifra. ARES ja compta amb una pista de proves en Tehachapi, Califòrnia. Aquest projecte, anomenat ARES Nevada, consistirà en una pista de 5.5 milles de camí per una pendent de 8 graus, que cobreix 106 acres de terra pública, a prop de la ciutat amb nom Pahrump, Nevada. Es compta amb 50 MW de potència i capacitat de ser capaç de produir 12,5 MWh d'energia. La companyia espera començar a construir-la a principis de l'any que ve i acabar-la el 2019. Però aquest primer projecte no proporcionarà l'emmagatzematge d'energia. ARES diu que pot fer tres diferents tipus de projectes. Els més petits (20-50 MW), com el que s'està construint prop de Pahrump, oferirà "serveis auxiliars" a la xarxa, - en aquest cas, la xarxa de Califòrnia. Els projectes ARES mitjans (50-200 MW), permetran els serveis auxiliars i d'emmagatzematge a curt termini, per un valor de aproximadament dues hores. Mentre que el primer suavitza les variacions minut a minut en energia eòlica i solar, aquest últim pot suavitzar les fluctuacions més llarges (per hora).



Els projectes de grans dimensions de ARES podrien oscil·lar entre 200 MW a 3 GW, que és un munt d'emmagatzematge, prou, segons la companyia, per proporcionar de quatre a 16 hores d'energia a plena potència. Aquest tipus de projecte és menys una forma de suavitzar les fluctuacions i més una planta d'energia de ple dret, capaç de donar suport a una enorme quantitat d'energia renovable. L'emmagatzematge per ferrocarril és més ràpid i amb menors costos que el seu principal rival a la xarxa d'emmagatzematge a gran escala, empenyent l'aigua cap amunt i cap avall de la mateixa manera que les pedres. També és més escalable que d'aigua per bombeig, ja que pot fer-ho de forma incremental de 20 MW a 3 GW,  i es pot ubicar en més llocs. Tot el que necessita és una mica de terra oberta i una pendent. Cal destacar que no necessita aigua, el que li permet operar, per exemple, en l'àrid oest dels Estats Units. Però l'emmagatzematge per ferrocarril té una part relativament petita de impacte ambiental. Jim Kelly, CEO de Ares, ha dit que l'emmagatzematge per ferrocarril "no produeix emissions, no es crema cap combustible, no requereix aigua, i no utilitza materials ambientalment problemàtics".





ARES hauran de construir el seu projecte a Nevada i demostrar que es pot dur a terme com s'havia promès. I els projectes més grans segueixen sent una incògnita. Els serveis auxiliars són una cosa, però vendre l' energia a la xarxa és una altra. Els capricis dels mercats energètics, especialment a l'àrea de creixement d'emmagatzematge d'energia, fan que sigui prudent predir l'èxit de qualsevol tecnologia o empresa en particular. Tot i així, l'emmagatzematge per ferrocarril té una simplicitat i tecnologia atractiva. És una forma intel·ligent de reutilització dels materials existents. El tren puja. El tren va cap avall. És fàcil d'explicar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada