dilluns, 16 de març del 2015

Visita a l'Escola Industrial


Fa uns quans dies vaig anar a visitar l'Escola Industrial amb un grup guiat per un historiador. I vaig descobrir alguns llocs que no coneixia. Per aquesta raó he escrit aquest article, acompanyat de unes quantes fotos. Espero que us agradi.


L'Escola Industrial, fundada com a Universitat Industrial, és un conjunt d'edificis modernistes situat al carrer del Comte d'Urgell 173-215, al barri de la Nova Esquerra de l'Eixample de la ciutat Barcelona. El campus ocupa 4 illes de l'Eixample, entre els carrers Urgell, Viladomat, Rosselló i Paris. Actualment el recinte acull l'Escola del Treball de Barcelona i l'Escola Universitària d'Enginyeria Tècnica Industrial de Barcelona, així com el Col·legi Universitari Ramon Llull,  la Piscina Sant Jordi i un camp de futbol amb gespa artificial, amb un dipòsit d'aigües pluvials situat sota terra. També es conserva la xemeneia que tenia l'antiga fábrica. La Diputació de Barcelona està fent el trasllat de múltiples serveis cap al recinte de l'Escola Industrial, i en canvi està previst que l'Escola d'Enginyeria Tècnica en marxi en un futur pròxim. Part dels edificis dempeus avui en dia van acollir inicialment la fàbrica tèxtil de Can Batlló, que fou construïda entre 1868 i 1869 segons projecte de Rafael Guastavino, i que fou tancada l'any 1889. L'any 1908 van ser adquirits per la Diputació de Barcelona i s'hi ubicà l'Escola Industrial de Barcelona, que havia estat creada per un Reial Decret del 30 de març de 1904. L'any 1914 s'hi va inaugurar l'Escola Elemental del Treball. Aquestes dues escoles són predecessores, respectivament, de l'Escola Universitària d'Enginyeria Tècnica Industrial de Barcelona i de l'Escola del Treball de Barcelona, que encara estan ubicades al recinte en l'actualitat.



La fàbrica de Can Batlló de Barcelona dedicada a les filatures de cotó va ser creada pels germans Feliu i Joan Batlló i Barrera a mitjan segle XIX. El conjunt d'edificis modernistes situat al carrer del Comte d'Urgell va ser reconvertit a començaments del segle XX en l'Escola Industrial depenent de la Diputació de Barcelona. Els germans Batlló i Barrera van ser una família d'empresaris olotins del tèxtil que varen treballar a Barcelona a la primera meitat del segle XIX. Dels quatre germans que varen iniciar l'activitat, dos d'ells en Jacint (1803 - 1866) i en Domènec varen morir quan estaven planejant la creació d'aquesta gran fàbrica. I Feliu i Joan Batlló varen tirar endavant amb el projecte. Un cop constituïda la societat varen construir una gran fàbrica on agrupar la producció dispersa que tenien fins a aquell moment. La fàbrica arrendada a Francesc Quer el 25 de novembre del 1858 a Cornellà, ho era per deu anys i vencia el 1868. Potser aquest fet els va acabar d'animar al procés d'integració. Entre 1867 i 1872 varen realitzar sis compres de terrenys a diferents propietaris de finques rústiques en un indret conegut com "l'Olivera Rodona" i posteriorment "Pla de Valldonzella". El 13 d'abril de 1867 a Claudi Negrevernis i Oller; una segona, el 13 de maig de 1867, equivalents a 28.939 m², a Antoni Cortada i Juncà; i la tercera el 21 de juny del 1867, equivalents a 6.899 m², a Beneta Santomà i Estadella; posteriorment adquiriren altres tres propietats més. El terreny adquirit equivalia a quatre illes de l'eixample Cerdà i s'ubicava al terme municipal de Les Corts, que no es va integrar a Barcelona fins al 1897.



El 1868 s'inicià la construcció de la fàbrica que es va inaugurar el 1870, moment en què tanquen la resta de fàbriques que teníem a Monistrol, Sitges i Tarragona. La fàbrica va néixer amb la voluntat de competir amb l'Espanya Industrial de la família Muntadas i comptava amb 60.000 pues de filar, 1.500 telers en tissatge i entre 2.000 i 2.500 obrers. La fàbrica va ser dissenyada per l'enginyer Alejandro Mary i va comptar amb la col·laboració de l'arquitecte Rafael Guastavino qui, probablement, va dirigir la part arquitectònica. Aquest és un punt no confirmat, ja que no figura en el projecte i el propi arquitecte va escriure al director del Diari de Barcelona que "el director del projecte de fàbrica és l'enginyer Mary, [ ] i que la part merament arquitectònica correspon a qui no li agrada que es publiqui el seu nom". Tot i aquesta mena de misteri és unànime entre els experts l'atribució de les solucions arquitectòniques a Guastavino. Rafael Guastavino i Moreno (València, 1842 - Asheville, Carolina del Nord, 1908) fou un arquitecte valencià. Va patentar el Guastavino system que fins a aqueix moment es coneixia com la volta de rajola vista, tradicional de l'arquitectura de les regions catalana i valenciana. Des de 1881 residí a Nova York on es va fer famós gràcies al sistema per a revestir grans voltes amb rajoles i capes de morter. Va néixer a València el 1842. Deixeble d'Elies Rogent i Joan Torras i Guardiola, es va formar com arquitecte a l'escola d'arquitectura de la Politècnica de Barcelona (1870-71).



Fou l'autor, a Catalunya, de molts edificis, com la seva casa a Barcelona (cantonada Aragó-Llúria, 1866), la de l'actual botiga de Gal·les (1868), la Fàbrica Batlló o Can Batlló al carrer Urgell de Barcelona (1868-1869), encàrrec dels germans Batlló i després nucli de la Universitat Industrial (ara anomenat Escola Industrial i que acull l'Escola del Treball de Barcelona i l'Escola Universitària d'Enginyeria Tècnica Industrial de Barcelona); i d'altres edificis industrials. A Vilassar de Dalt, va construir el Teatre La Massa, amb una cúpula de 17 metres de diàmetre per 3,5 metres de fletxa i un òcul central de 4 metres de diàmetre, que s'inaugurà el 13 de març de 1881, quan ell ja havia marxat cap als Estats Units. L'any 1883 va comprar un solar a Connecticut, va construir-hi dues cases amb volta catalana i hi va ficar foc (la gran preocupació de l'època), fotografiant tot el procés per demostrar l'eficàcia del mètode. Va escriure sobre la disciplina de la construcció cohesiva (amb el sistema que havia patentat) a la revista Decorator and Furnisher i va guanyar el concurs per fer l'edifici del Progress Club de Nova York, que el va donar a conèixer a la zona. Va crear la seva companyia Guastavino Fireproof Construction Company centrada en la construcció d'aquest tipus de volta paredada. La participació de Guastavino en les obres consistia en el disseny i elaboració de la volta. Guastavino va arribar a tenir un gran renom. Pràcticament totes les voltes de pedra de les esglésies nord-americanes construïdes entre el 1890 i el 1940 són de la firma Guastavino. El llegat de Guastavino es pot veure en molts edificis emblemàtics de diverses ciutats nord-americanes. Va assessorar l'industrial Eusebi Güell en el disseny de la volta catalana de la fàbrica de Ciment Asland construïda l'any 1901 a Castellar de n'Hug. La seva tasca va ser continuada pel seu fill Rafael Guastavino Expósito (Barcelona 1872 — Bayshore, Long Island 1950). La demanda cada vegada més gran de sostres plans va fer minvar la feina fins que l'empresa fou liquidada el 1962. Es va fer donació dels seus arxius i dissenys al Catalan Archive of Art and Architecture de la Universitat de Columbia de Nova York.



Tot i la capacitat de crear llocs de treball en una Barcelona en expansió, era un moment de forta inestabilitat social i, probablement, les condicions laborals de Can Batlló no serien les millors. A més, el sector estava en crisi d'ençà que el 1868 es varen tallar les importacions de cotó dels Estats Units pel bloqueig dels ports del sud durant la guerra civil americana. Can Batlló va estar tancat uns dies el 1871 "per provocacions". El 1873 es produeixen acomiadaments i es produeixen manifestacions fortament reprimides per la policia. Els conflictes més forts d'aquesta època varen ser l'agost de 1874 quan varen suspendre el torn de nit aturant 600 telers i els treballadors varen exigir repartir-se fraternalment la feina sense que s'acomiadés a ningú. Els Batlló no ho varen acceptar i varen denunciar al capità general el risc de disturbis aconseguint que les tropes s'apoderessin militarment de la fàbrica. Aquest fet va provocar una vaga de tres mesos i una amenaça dels Batlló de donar-se de baixa de la contribució industrial. El 1875 són acusats de treballar en condicions insalubres i d'explotació. L'any 1876 s'instal·la l'enllumenat elèctric per part de l'empresa Tomàs Dalmau tant a la fàbrica com a les oficines del carrer Barbarà. En el vessant comercial varen ser presents a l'exposició de Catalunya el 1871, a Vena el 1873 on varen obtenir la medalla del Progrés i el 1875 estan presents a l'exposició de Filadèlfia. L'any 1876 es produí l'escissió de la societat; Feliu pensava jubilar-se i traspassar el negoci als seus fills i Joan volia iniciar un nou negoci allunyat dels conflictes de la fàbrica del carrer Urgell. Joan, junt amb els seus nebots fills del seu germà Domènec mort el 1866, va muntar la fàbrica Can Batlló a Sants.



La nova etapa de la fàbrica del carrer Urgell amb Feliu i els seus fills al front comença amb una medalla d'argent a l'Exposició de París de 1878, però la medalla d'or va ser per a un competidor directe: l'Espanya Industrial. Aquell mateix any que mor Feliu Batlló i Barrera i els seus fills canvien la denominació per la de «Batlló i Batlló», tal com eren els seus dos cognoms. Arran de la mort de Feliu Batlló es va publicar una síntesi de les característiques tècniques i productives que expliquen la fàbrica: 60.000 m2, 24.000 de sostre; basses amb capacitat per 25.000 m3 d'aigua; 53.000 pues; 1.100.000 Kg./any de fil; 1.265 telers; 12.480.000 m. de tela; 500.000 Kg. de midó produït; Tallers, tintoreria, serralleria, fusteria, gasòmetre,...; Energia a vapor de 617 CV amb 14 motors; 5.500 tones de carbó consumit /any; 2.200 empleats; 2.100.000 pessetes / any de salaris; 60.000 pts. de contribució ordinària a l'estat. El 1879 tornen els problemes i la baixa demanda els va portar a reduir el treball a quatre dies per setmana i més tard, a tres per setmana. En plena Febre d'Or la sensació d'eufòria econòmica no es corresponia amb la situació general del tèxtil. El 12 d'octubre de 1882 varen assassinar a la porta de la fàbrica al director de la secció de filats, l'Ermengol Porta i Solans i el febrer de 1883 es produeix un incendi al magatzem de cotó amb clares sospites d'haver estat provocat. Els propietaris varen començar a plantejar-se el tancament especialment després de la baixa demanda que els obligà a treballar dues setmanes per mes durant l'any 1887. Tot i la situació varen ser presents a l'Exposició Universal de 1888 amb un bon resultat, doncs va guanyar una medalla d'argent, tot i tenir la fàbrica aturada en aquell moment.



Es produí un atemptat amb un artefacte explosiu a les oficines que tenien a la rambla Catalunya de Barcelona el 18 de gener de 1889. Aquest fet que es va produir just davant del despatx d'Enric Batlló i va causar la mort d'un empleat. Això va ser fonamental en la decisió de tancament definitiu. La fàbrica tèxtil de Can Batlló fou tancada l'any 1889. L'any 1908 va ser adquirida per la Diputació de Barcelona on s'ubicà l'Escola Industrial de Barcelona, que havia estat creada per un Reial Decret del 30 de març de 1904. L'any 1914 s'hi va inaugurar l'Escola Elemental del Treball. Aquestes dues escoles són predecessores, respectivament, de l'Escola Universitària d'Enginyeria Tècnica Industrial de Barcelona i de l'Escola del Treball de Barcelona, que encara estan ubicades al recinte en l'actualitat.  Durant el gran desplegament industrial del segle XIX a Catalunya s'edificaren grans i importants fàbriques que es basaven en l'aplicació de la tècnica de voltes de maó amb tirants de ferro. Aquesta tècnica basada en la pràctica tradicional de l'arquitectura catalana va ser utilitzada de manera immillorable per l'arquitecte Rafael Guastavino i Moreno (1842-1908). Guastavino, que va fer altres fàbriques tèxtils a Barcelona actualment desaparegudes, com la fàbrica "Muntadas, Aparicio i Cia" a Sant Martí de Provençals (1875) o la fàbrica "Carreras i fills" als carrers de Diputació i Casanovas (1878) abans d'emigrar als EUA el 1881, on es va fer molt famós realitzant diverses obres fins a la seva mort. A la fàbrica Batlló va construir l'edifici dels telers o edifici principal, anomenat actualment "l'edifici del rellotge", de cos paral·lelipèdic de maó i pedra al voltant de les finestres, amb una torre de secció quadrada en cada extrem de la façana i un pati central de columnes al seu interior. L'extraordinària xemeneia també de maó, en forma de piràmide truncada de secció hexagonal, amb una base de seixanta m² i una alçada de seixanta metres. Encara avui es troba en perfecte estat i exemplifica a la perfecció l'embalum de la fàbrica que la contenia.



Una peça molt interessant és la gran i àmplia nau de filatures que, per mantenir el grau d'humitat convenient, va ser construïda al soterrani on algunes voltes han estat convertides en claraboies per a obtenir una il·luminació perfectament homogènia en tot el recinte produïda per la llum zenital, creant un edifici funcional d'insòlita bellesa plàstica. Les seves grans dimensions, cent dos per setanta metres, amb tres-centes trenta-sis columnes de ferro colat i la llum aportada per les claraboies, donen com a resultat un espai uniforme i extraordinàriament equilibrat. El conjunt va ser rehabilitat per Lluís Planas i Calvet. Lluís Planas i Calvet (1879-1954) fou un arquitecte català. Titulat l'any 1906, va treballar al Servei de Construccions de la Mancomunitat de Catalunya. La seva obra s'inclou dins de l'estètica del noucentisme. Projectà la Casa Santamaria (1908) i la Casa Pujades (1909) a la Garriga. Amb el seu projecte presentat el 1916 es van construir les primeres Biblioteques Populars de la Mancomunitat de Catalunya a Valls, Olot, Sallent, les Borges Blanques (1918) i Canet de Mar (1919). Posteriorment, entre els anys 1927 i 1931, el conjunt fou ampliat per Joan Rubió i Bellver, arquitecte en cap de la Mancomunitat de Catalunya, que projectà les naus centrals i el paranimf, considerades les parts més valuoses del conjunt des del punt de vista arquitectònic. Joan Rubió i Bellver fou un arquitecte modernista català que va néixer el 24 d'abril de 1871 a Reus al carrer de Sant Pere d'Alcàntara - actualment carrer de Llovera-. Va ser deixeble d'Antoni Gaudí amb el que va col·laborar en diverses obres. També va ser regidor de l'Ajuntament de Barcelona i president del Cercle Artístic de Sant Lluc. Va morir el 30 de novembre de 1952. En aquesta ampliació es construí l'edifici d'entrada, al carrer Urgell, que s'integrà en l'estructura inicial del conjunt usant obra de maçoneria i maó vist, els mateixos materials que s'usaren el la construcció de la fàbrica. L'edifici compta amb un vestíbul amb coberta radial i un templet situat al centre.




Els terrenys on avui dia s'hi aixeca el complex d'edificis conegut com l'Escola Industrial eren, en el seu origen, els terrenys a on hi havia la gran fàbrica de Can Batlló. Aquesta empresa va funcionar entre el 1869 i el 1889, en un entorn als afores de Barcelona a mig camí de les Corts, envoltada de camps. Al tombant del segle XX, després de diverses dècades d'industrialització fabril, a Catalunya mancaven tècnics de grau mitjà i de formació professional, ja que entre els enginyers industrials i els obrers sense formar hi havia espai per a molts professionals especialistes. Aquesta necessitat era coneguda per les diverses institucions catalanes públiques i privades de l'època: la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament de Barcelona, Foment del Treball, l'Escola d'Enginyers Industrials. Per això volien crear un centre de formació adequat a les noves necessitats. El 30 de març de 1904 van aconseguir que un reial decret creés el patronat d'una Universitat Industrial (que amb el temps s'ha conegut com a Escola Industrial); que havia d'agrupar la ja existent Escola d'Enginyers, la seva Escola Elemental del Treball, i les altres escoles de grau mitjà que caldria crear juntament amb els tallers i els laboratoris. El 1906 el patronat ja comprava els terrenys de la fàbrica Batlló per fer-ne un gran campus educatiu, preveient tant la construcció de nous edificis com l'ús dels de la vella empresa. El projecte va restar aturat fins que Enric Prat de la Riba va arribar a la Diputació i el reactivà de nou, i que a partir del 1914 va engrandir des de la Mancomunitat de Catalunya.



Al recinte de la Universitat Industrial cronològicament s'hi van obrir les institucions següents: Laboratori General d'Investigacions i Assaig (1909, 1921, 1984) recolzava la indústria catalana a través d'anàlisis, proves, recerca científica i certificacions; Escola de Directors d'Indústries Tèxtils (1909);  Escola Superior d'Agricultura (1911), dirigida per Josep M. Valls i a partir del 1919 per Carles Pi i Sunyer; Escola de Directors de Blanqueig, Tintoreria, Estampació i Acabats (1913); Escola d'Adoberia de pells (1913);  Escola del Treball (1913, trasllat i separació de l'Escola d'Enginyers Industrials). Fou la primera escola-taller vespertina que formava treballadors joves en diverses especialitats. Dirigida per Josep A. Barret i després per Rafael Campalans;  Institut de Química Aplicada (1915); L'Escola Superior de Bibliotecàries (1915-1924) ubicada a l'Edifici del Rellotge; Escola Superior de Bells Oficis (1915), dirigida per Francesc Galí; Escola de Directors d'Indústries Elèctriques (1917), dirigida per Esteve Terradas i l'Institut d'Electricitat Aplicada (1917); Escola d'Infermeres (1917); Escola d'Alts Estudis Comercials (1918); Institut d'Orientació Professional (1918), dirigit per Georges Dwelhauvers; Escola d'Indústries Mecàniques (1919), que s'acabaria fusionant amb l'anterior;  Escola d'Enginyers Industrials (traslladada el 1927 - es trasllada el 1964), s'ubicà a l'Edifici del Rellotge.



L'escola es va crear l'any 1851, amb el nom inicial d'Escola Industrial Barcelonesa, gràcies a un Reial Decret del 4 de setembre de 1850 que permeté l'obertura de les primeres escoles d'ensenyament industrial a Sevilla, Bergara i Madrid. L'escola de Barcelona absorbí les càtedres tècniques i científiques que la Junta de Comerç havia anat creant des de 1769, incloent les de química aplicada, física experimental, maquinària i dibuix lineal. Llorenç Presas i Puig va ser l'encarregat d'organitzar els estudis del nou centre. El discurs inaugural anà a càrrec de Jaume Llansó i el primer director fou Josep Roura i Estrada. Les classes es van iniciar-se en l'antic convent de Sant Sebastià (ja desaparegut), proper a la Llotja, on hi hagué la seu entre 1851 i 1873. L'any 1855 l'escola passà a anomenar-se Escola Professional Industrial de Barcelona. Degut a la llei Moyano de 1857, el 1860 s'anomenà Escola Superior Industrial de Barcelona. A partir de 1865 el nom fou Escola d'Enginyers Industrials de Barcelona. L'any 1867 es tancà l'escola de Madrid, i l'escola de Barcelona passà a ser durant 32 anys l'única existent a Espanya d'aquestes característiques. De totes les Escoles Industrials creades a Espanya en aquelles dates, només la de Barcelona ha seguit funcionant ininterrompudament fins als nostres dies. L'any 1873 l'Escola d'Enginyers Industrials de Barcelona es traslladà a l'edifici de la Universitat Literària, a la Plaça de la Universitat. L'any 1874 es va crear l'Escola Lliure Provincial d'Arts i Oficis, la qual estava agregada a la institució fins que l'any 1913 va canviar el nom pel d'Escola del Treball i se'n va independitzar.



L'any 1927 l'Escola d'Enginyers Industrials de Barcelona passà a ocupar l'edifici del Rellotge de l'Escola Industrial, a l'antiga fàbrica de Can Batlló del carrer Urgell. L'any 1940, després de la guerra civil espanyola, es van fusionar les escoles de Barcelona, Bilbao i Madrid i l'escola s'anomenà Escuela Especial de Ingenieros Industriales. Establecimiento de Barcelona. L'any 1947 l'escola de Barcelona tornà a ser independent. L'any 1957 adoptà en nom oficial de Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales de Barcelona. L'any 1964 es produí el trasllat a l'edifici situat a l'avinguda Diagonal, obra de l'arquitecte Robert Terradas. L'any 1971 l'Escola fou un dels centres que constituïren el que avui és la Universitat Politècnica de Catalunya. El nom de l'escola es va catalanitzar l'any 1977, passant a ser Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials de Barcelona. L'any 1998 s'adoptà el nom actual, que inclou la paraula "Enginyeria" en lloc "Enginyers" per raons de no discriminació de gènere. De l'escola n'han sortit més de 18.000 titulats, que han contribuït a la industrialització i al progrés tecnològic i socio-cultural de Catalunya i d'Espanya. L'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona forma enginyers i enginyeres amb un ampli espectre d'especialització en diverses àrees tecnològiques: automàtica, construcció, elèctrica, electrònica, energètica, fabricació, informàtica, materials, mecànica, organització industrial, química, transports, logística o bioenginyeria. A més dels estudis d'Enginyeria Industrial, en aquest centre s'imparteixen les titulacions d'Enginyeria Química, Enginyeria de Materials, Enginyeria Europea de Materials,  Enginyeria en Organització Industrial i diferents màsters relacionats amb el món de l'enginyeria. L'escola té una superfície de 47.000 m2 edificats, amb uns 3170 estudiants, més de 410 professors integrats en 17 departaments i prop de 240 persones d'administració i serveis.



Els orígens de l'escola se situen al segle XIX durant l'època de la industrialització a Catalunya. La seva creació respon a la necessitat de preparar obrers qualificats per fer front a la competència europea i als nous reptes d'aquell despertar industrial. Barcelona, capdavantera en la industrialització d'Espanya, havia d'estar al nivell dels mercats europeus si volia ser competitiva. I havia de mantenir-s'hi tot aconseguint la promoció professional en tots els nivells de la producció. L'any 1868, la Diputació Provincial de Barcelona, pionera dels ensenyaments tècnico-professionals, a partir d'un projecte de Ramon Manjarrés de Bofarull (director aleshores de l'Escola d'Enginyers), crea una institució d'ensenyament obrer al recinte de la Universitat Industrial. Aquest projecte va començar a funcionar el 24 d'abril de 1873 amb el nom d'Escola Lliure Provincial d'Arts i Oficis i les classes eres impartides pels mateixos professors que feien classe a la Universitat Industrial. Va ser un centre agregat a l'Escola d'Enginyers Industrials de Barcelona fins a l'any 1914 en que s'independitzà. Ràpidament, i fruit de la demanda industrial, es va fer veure que era necessària l'especialització dels ensenyaments que en aquell moment s'impartien a l'Escola. Així, es van crear seccions que després serien bàsiques en la història de l'ensenyament tècnic-professional: Teixits (1875); Tintoreria (1879); Calderes i màquines de vapor (1889); Construcció civil (1892); Electricitat (1899); Automobilisme (1907). La conscienciació, des dels àmbits polítics i culturals, de la necessitat d'impulsar més enllà els ensenyaments tècnics i professionals va fer que el 1913 Josep Puig i Cadafalch (llavors diputat a Corts per Barcelona i després President de la Mancomunitat de Catalunya) formulés un projecte de reestructuració que transformava aquella primitiva escola i en fundava una de nova. Era una escola de primer grau per a obrers, situada a l'antiga fàbrica tèxtil de Can Batlló, al carrer Urgell, que s'anomenà Escola Elemental del Treball.



El maig de 1914, Enric Prat de la Riba, president de la Mancomunitat, va inaugurar el nou centre en el marc de la reorganització de l’ensenyament tècnic de l’Escola Industrial. La nova escola fou pensada per resoldre la formació pràctica dels obrers a partir de tallers adequats, d’un mètode que superés el verbalisme en favor de la intuïció i l’experimentació, adaptat a les circumstàncies dels alumnes i amb l’objectiu d’afavorir l’especialització des del primer curs en totes les matèries. S’organitzà en seccions independents: manyans de màquines, fonedors i modelistes, electricistes, empleats d’indústries tèxtils, operaris d’indústries químiques, fusters i paletes,  carrossers i mecànics de màquines d’escriure,  mecànics automobilistes, i calders, planxistes i fumistes. Paral·lelament, hi havia també una secció d’idiomes (francès i anglès). La seva denominació inicial fou Escola Elemental del Treball, però el gener de 1922 fou autoritzada a suprimir el qualificatiu ’”elemental”, ja que el nivell acadèmic s’havia apujat i no feia justícia al profit pedagògic i tècnic que en treien els alumnes. Des del 1919, l’escola organitzaria un curset preparatori a fi de suplir la manca d’ensenyaments fonamentals de molts obrers que volien cursar els ensenyaments tècnics, però que els mancava una instrucció primària suficient. També aquest any s’iniciaren uns cursets i conferències  d’humanitats (art, història, literatura, ciència, sociologia), perquè “l’ensenyament tècnic com a únic factor d’educació, limita l’esperit de l’home”.  El 1923 sobresurt la conferència  que hi pronuncià el científic Albert Einstein, al costat d’altres figures del món cultural català com Rosa Sensat, Francesc Layret, Josep Carner o Josep Puig i Cadafalch. En els deu anys en què l’Escola fou gestionada i sufragada per la Mancomunitat de Catalunya hi passaren més de 8.000 alumnes, comptant tant els ensenyaments tècnics com els preparatoris i culturals. El professorat estava format per 46 catedràtics, 6  professors, 7 auxiliars tècnics i 10 contramestres, a banda de professors extraordinaris i de 12 mestres per als cursos preparatoris. En aquests anys, tingué com a directors a Paulí Castells i a Rafael Campalans.



L'escola com a tal va ser inaugurada oficialment el dia 29 de maig de 1914 en una sessió presidida pel president de la Mancomunitat, Enric Prat de la Riba. L'any de la fundació, la matriculació global fou de 249 alumnes que es distribuïen entre manyans de màquines, fonedors i modelistes, electricistes, operaris tèxtils, operaris de la indústria química, fusters, paletes, calderers, planxistes i fumisters. Els requisits de matriculació aquell curs eren els següents: Tenir 14 anys; saber llegir i escriure i conèixer les quatre regles fonamentals de l'aritmètica;  Ser obrer d'ofici; justificant aquest requisit per mitjà d'un certificat emès per un taller o una societat obrera; Pagar 5 pessetes de matrícula i 2,50 pessetes de pòlissa. Si algun alumne abandonés o abandonava l'ofici podia ser convidat a deixar els estudis. Les promocions van augmentar ràpidament: el 1915 tenia 345 alumnes; el 1920 ja eren 783; i el 1923 tenia més de 800 alumnes. Aquest últim any es va acordar anomenar l'escola amb el nom actual: Escola del Treball. En aquella època, malgrat la pèrdua dels mercats colonials, la indústria catalana experimentava la segona revolució industrial, caracteritzada per la substitució de les velles màquines de vapor per l'energia elèctrica. Això feu necessari impulsar una cultura industrial, doncs l'any 1900 més de la meitat dels barcelonins no sabien ni llegir ni escriure i estaven, doncs, poc preparats per treballar en la indústria moderna, sent important el naixement d'una escola no només lligada al seu temps històric sinó també pionera a Catalunya en la formació de futurs operaris i mestres industrials. A banda de fer les classes en català, la pedagogia que s'aplicava a l'escola (la mateixa que la Mancomunitat va establir en les seves escoles) era l'aconsellada pels congressos de pedagogia d'arreu del món i que es caracteritzava per: Defugir del verbalisme; Implantar un mètode intuïtiu i experimental; Organitzar els ensenyaments d'acord amb un pla cíclic que avançava progressivament.



Amb la direcció de Rafael Campalans (polític, intel·lectual i pedagog) és quan l'escola viu un dels moments més àlgids. Figura impulsora i emblemàtica d'una etapa històrica, Campalans va ser director de l'Escola des del 1922 fins a l'arribada de la dictadura de Primo de Rivera, l'any següent. Durant la seva direcció s'amplia l'escola per donar cabuda a un major nombre d'alumnes: s'aixequen dos pisos a la banda esquerra de l'edifici central i, un més a l'edifici de fusteria. Les obres deixen lloc, dins l'edifici central, a la biblioteca i a la direcció. Campalans va impulsar també cicles de conferències que van constituir llavors una experiència única en el món de l'ensenyament. Durant l'any 1923, personalitats representatives d'aquell moment com ara Albert Einstein, Josep Carner, Josep Puig i Cadafalch i Rosa Sensat van dictar un cicle de conferències i van fer diversos cursets. En acabar el curs 1924-1925 va visitar l'escola el rei Alfons XIII, donant una idea de la importància del centre dintre del panorama de les escoles professionals del moment. Amb l'arribada de la Segona República espanyola, l'escola, coneguda en aquells dies com la Universitat del Poble, aconsegueix tenir un programa educatiu que, per primera vegada a la història del país, considerava l'ensenyament una necessitat prioritària. S'implantava la coeducació i el laïcisme a l'ensenyament, es reconeixien les cultures i les llengües nacionals i s'impulsava una important renovació pedagògica i metodològica.

Durant la Guerra Civil espanyola i la posterior dictadura del general Franco, l'escola es va moure primer dintre de la dificultat de continuar impartint classes durant el conflicte bèl·lic i després, dintre de l'obligatorietat de seguir una política pedagògica i uns plans d'estudis que defugien el caràcter propi i diferencial del centre. Malgrat tot, l'Escola del Treball continuava essent un centre tècnic-professional amb tradició i vocació de prestigi de la qual era director en Pedro Brosa i Piera. Aleshores, la durada dels estudis per obtenir el títol de Mestre Industrial era de: Dos cursos de preaprenentatge (de 12 a 14 anys) en què es feien 6 hores diàries de classe (prèviament s'havia de fer una prova d'accés); Tres cursos d'aprenentatge per al grau d'oficialia industrial; Dos cursos de mestratge industrial. La major part dels alumnes treballaven a la indústria i assistien a les classes de 7 a 9 del vespre. L'any 1945 se celebra a Madrid l'Exposició Nacional de Treballs d'alumnes d'Escoles Elementals del Treball i d'Arts i Oficis Artístics. L'Escola del Treball en va ser la principal protagonista. Aquell curs 1945-46 hi havia matriculats uns 4.000 alumnes, prova del creixement accelerat condicionat per la demanda dels empresaris. En aquell moment, haver estat alumne de l'Escola del Treball era garantia de bona formació, professionalitat i rendiment. Per tal d'obtenir impressions directes del bon funcionament de l'escola, el Cap d'Estat, el general Franco, visita el centre l'any 1949 i inaugura l'exposició de treballs fets pels alumnes que, tradicionalment, s'exposaven en acabar cada curs. Anys després, durant 1955, neix la Ley de Formación Profesional Industrial i l'escola s'ajusta a la nova ordenació oferint els estudis d'Oficialia Industrial i de Mestria Industrial. El curs 1960-61, per tal d'augmentar la capacitat del centre, es va establir el règim d'ensenyament diürn, una modalitat que no tenia tradició a Barcelona.

Durant l'any 1963 finalitza la construcció de l'edifici nou d'uns 6.000 m2 de superfície (l'actual escola d'Arts i Oficis), que va ser finançat en un 60% pel Ministeri d'Educació i en un 40% per la Diputació de Barcelona. El 26 de juny de 1963 Francisco Franco inaugurà aquests nous locals. Temps després, l'any 1964, la Diputació va crear el nou Centre d'Arts i Oficis, autònom de l'Escola del Treball. És també durant aquesta època que la Sra. Rosa Pascual dóna 5 milions de pessetes per crear uns tallers d'electrònica que avui dia porten el seu nom. L'any 1975 es va iniciar un nou període en el desenvolupament del centre. La Diputació de Barcelona va signar un conveni amb el Ministeri d'Educació i Ciència en virtut del qual el ministeri prendria cura dels aspectes docents i en cobriria les despeses i la Diputació es reservava el manteniment dels edificis i instal·lacions de la seva propietat. Així doncs, es va crear un Patronat amb competències compartides entre les dues institucions i l'escola es va convertir en un Institut Politècnic de Formació Professional. Per qüestions de competències autonòmiques en matèria d'ensenyament, el 21 de febrer de 1984, el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya va signar un conveni d'actualització amb la Diputació de Barcelona, un ens que ha estat molt lligat al centre des de la seva naixença. Finalment, el 31 de desembre de 1994, els dos ens públics van signar un conveni pel qual es traspassaven totes les competències de titularitat de l'institut a la Generalitat de Catalunya.

El Col·legi Major Ramon Llull és un col·legi major públic i mixt de la Universitat de Barcelona. Es troba al recinte de l’Escola Industrial, al carrer Urgell 187 (metro Hospital Clínic) i consta de 260 places. La Residència d’Estudiants de Catalunya comença a ser pensada el 1918, al Congrés Universitari Català. En aquest mateix congrés s’estableix que el model a seguir serà el de la Residencia de Estudiantes de Madrid i es designa una junta permanent per fer realitat la casa dels estudiants. Miquel Ferrà, el primer director de la casa i August Pi i Sunyer entre d’altres, integraren aquesta junta. Gràcies a la seva empenta la Residència d’Estudiants de Catalunya es va inaugurar el 20 de desembre de 1921 a un xalet de Ríos Rosas, al barri de Sant Gervasi. Aviat va quedar petit l’edifici de Ríos Rosas i van començar les gestions per aconseguir-ne un de més gran. El 1927 començaren les obres en un dels edificis del recinte de la Universitat Industrial, que llavors era Escola d’Agricultura. Es va encarregar a Rubió i Bellver la construcció del menjador i de la capella, instal·lacions imprescindibles perquè l’edifici pogués esdevenir casa dels estudiants. El 15 de maig de 1929, sota la dictadura de Primo de Rivera, es va inaugurar com a Residencia del Real Politécnico Hispanoamericano, nom efímer que en caure el règim de Primo de Rivera va deixar pas al nom de Residència d’Estudiants de Catalunya, la Residència de la Generalitat. Fou dirigida també per Miquel Ferrà amb el suport imprescindible d’Antoni Maria Sbert, líder estudiantil, polític i organitzador d’empenta, qui n’esdevingué el director quan, com a conseqüència de la guerra civil, Ferrà quedà aïllat a Mallorca. Va ser la dècada dels trenta quan la Residència va desenvolupar una activitat cultural més intensa: Joaquim Xirau, Pompeu Fabra, Carles Riba, Pierre Vilar, Salvador Espriu i Bartomeu Rosselló-Pòrcel foren personalitats estretament vinculades a l’entitat. Aquest últim va ser el principal impulsor de les Edicions de la Residència d’Estudiants, col·lecció de poesia que portà a la llum el 1937 Primer desenllaç de Joan Vinyoli i L’aventura fràgil de Joan Teixidor i el 1938 les Versions de l’anglès de Marià Manent. La Imitació del foc de Rosselló-Pòrcel va publicar-s’hi pòstumament amb pròleg de Salvador Espriu.


Cal remarcar que durant la República l’edifici de la Residència va allotjar institucions cabdals per a la cultura i l’ensenyament de l’època com ara l’Escola Normal, ambiciós projecte de formació de Mestres encetat per la Generalitat que morí amb ella al final de la guerra. I lligat a l’Escola Normal, el Grup Escolar Annex, on els normalistes feien les seves pràctiques, i l’Escola d’estiu, precursora avant la lettre dels actuals cursos de reciclatge per a professors i mestres. L’IASUEC, Institut d’Acció Social Universitària i Escolar de Catalunya, instal·là també el seu centre d’operacions a l’edifici i sota el control d’Antoni Maria Sbert, qui després seria conseller de Cultura de l’última etapa del govern Companys, exercí el control, no tan sols de la Residència –la qual es considerava part d’un projecte global– sinó també dels principals aspectes de l’educació a Catalunya fins al final de la República. Amb l’entrada de les tropes nacionals a Barcelona el gener de 1939 s’acabà el bell projecte; malgrat tot, l’octubre d’aquell mateix any la Residència tornà a obrir les portes als estudiants; fins i tot la dictadura l’entengué com a lloc de formació i com a institució necessària. Així va continuar tot, sota la gestió de la Diputació de Barcelona. L’any 1989 la Consellera d’Educació de la Generalitat de Catalunya va fer-hi una visita i va dir que la gestió del centre no era l’adequada i que era deficitària. Arran d’això es va decidir que es tancaria. Però els col·legials de l’època es van mobilitzar i ho van impedir. La Diputació no se’n volia fer càrrec, i va ser llavors que va canviar el gestor i va passar a mans de la UB, la qual va posar al capdavant el mateix equip directiu que hi havia al CMU Montserrat-Penyafort. És en aquell moment que la Residència d’Estudiants esdevé el Col·legi Major Universitari Ramon Llull.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada