Nikola Tesla va
tenir un somni o idea sobre la manera en què
distribuïm l'energia que, paradoxalment, la companyia que porta el seu nom està a punt de fer. Elon Musk anunciava ahir que Tesla Motors planeja llançar en els pròxims mesos una bateria destinada a la llar per "acabar amb la factura elèctrica". No és un projecte a llarg termini ni una intenció de futur. El disseny ja està acabat i entrarà en producció en els propers mesos. Tots els detalls els va recollir originalment Bloomberg i estan trets d'una trucada de Musk als inversors. Podem dir que Tesla pot acabar en un futur pròxim amb la factura de la llum o revolucionar la manera en la qual distribuïm i emmagatzemem l'energia. Poc a poc Nikola Tesla, un gran oblidat durant el segle XX, va recuperant el lloc que li correspon a la historia de la ciència.
distribuïm l'energia que, paradoxalment, la companyia que porta el seu nom està a punt de fer. Elon Musk anunciava ahir que Tesla Motors planeja llançar en els pròxims mesos una bateria destinada a la llar per "acabar amb la factura elèctrica". No és un projecte a llarg termini ni una intenció de futur. El disseny ja està acabat i entrarà en producció en els propers mesos. Tots els detalls els va recollir originalment Bloomberg i estan trets d'una trucada de Musk als inversors. Podem dir que Tesla pot acabar en un futur pròxim amb la factura de la llum o revolucionar la manera en la qual distribuïm i emmagatzemem l'energia. Poc a poc Nikola Tesla, un gran oblidat durant el segle XX, va recuperant el lloc que li correspon a la historia de la ciència.
Però lo irònic de
l'assumpte, sobre el paper, és que la idea de Musk de destronar l'abusiu
control que la majoria de companyies elèctriques porten exercint en diferents
països durant anys, es remunta als orígens mateixos de la distribució
elèctrica. Als temps en què Edison i el mateix Nikola Tesla competien per implantar
un model de distribució basat en el corrent continu (el primer) i en el corrent
altern (el segon). Tesla va arribar a dir: "Energia lliure i gratis per
a tothom: Aquest és el meu somni".
Però la realitat, tan poc romàntica com sempre, és més crua. Però encara
que el complet somni de Nikola Tesla encara sigui utopic, no vol dir que no hi
hagi millors maneres de distribuir, emmagatzemar i utilitzar l'energia, tant la
solar com de altres fonts. Aquí és on Elon Musk, als comandaments de Tesla
Motors, pot complir parcialment el somni que Nikola Tesla va tenir fa gairebé
130 anys. Bateries que puguin emmagatzemar el sobrant d'aquesta energia perquè
pugui ser utilitzada posteriorment a les llars, reduint de manera dràstica el
consum directe que ve des de la xarxa elèctrica.
Com funcionarien?
Encara que innovador, la idea no és exactament nova, el Toyota Mirai ja parteix
d'un concepte similar i té una bateria que funciona amb hidrogen i pot extreure
i utilitzar-se posteriorment a casa. Aquesta mateixa bateria pot suplir les
necessitats elèctriques d'una llar mitjana durant aproximadament una setmana. El
camí fins a la seva implantació serà probablement molt llarg, ja que mesures
que funcionen al mercat americà és molt possible que es vegin frenades en
altres mercats com l'europeu, molt més proteccionista. A Espanya de fet han
arribat a prendre mesures tan absurdes com impostos per als que utilitzen
energia solar.
A dia d'avui hi
ha dos tipus de bateria per les quals Elon Musk, al capdavant de Tesla i
SolarCity, podria apostar: o per les d'Hidrogen o per les de Ion Liti. Parlem
abans, però, de SolarCity. És una companyia que s'encarrega de la instal·lació
i del manteniment de plaques solars en llars i petits negocis. És de suposar,
per tant, que si la bateria de Tesla està encaminada a millorar l'eficiència en
l'emmagatzematge de l'energia elèctrica en llars, les dues empreses vagin de la
mà. Sobre les bateries: les piles d'hidrogen s'utilitzen ja en alguns cotxes,
com l'A7 Sportback H-tronc d'Audi o l'esmentat Mirai de Toyota. Tenen, amb tot,
una limitació important: el molt que costa produir i processar l'hidrogen.
Encara que tenen més autonomia que les d'ió-liti, la seva producció i
distribució és més cara. És a dir, no són tan sostenibles des d'un punt
econòmic i des d'un punt de vista energètic. Especialment el de l'energia que cal per produir i
traslladar l'hidrogen fins a les estacions de càrrega i, d'aquí, als cotxes o
les llars.
D'altra banda,
trobem les bateries de Ion-Liti. Són les que al seu moment van permetre a Tesla
posicionar-se com una amenaça real a nivell d'autonomia davant l'automòbil
tradicional i són les de major grau d'innovació en els últims anys, amb una
densitat energètica que no para de créixer i uns sistemes de recàrrega cada
vegada més eficients. Per si fos poc, Tesla està construint ara mateix al mig
del desert de Nevada la seva Gigafactory. Gigafactory serà el bressol i el
proveïment de gran part de les bateries de Tesla. Aquestes bateries seran de
ió-liti. Com context, es calcula que el any 2020 Gigafactory produirà més
emmagatzematge en bateries d'aquest tipus del que es va produir a tot el món
durant 2013 . Per a aquest moment, s'encarregarà d'alimentar les necessitats
energètiques de mig milió de bateries Tesla.
Si cal apostar,
per tant, sembla que el Ion-Liti té la mà guanyadora pel que fa a tipus de
tecnologia que utilitzarà la bateria. I amb tot, hi ha un altre factor
important en l'equació: la capacitat de producció. Una possibilitat: utilitzar
la bateria del propi Tesla. Com funcionaria el producte secret de Tesla: una
bateria per a la llar? Gigafactory és
una peça clau dins d'aquest projecte gegantí que és Tesla, però per al 2020
només serà capaç d'abastir, aproximadament, al total de bateries Tesla previstos
per a aquest moment, uns 500.000, i amb una producció d'uns 50 GW per hora. Per
tant, si la companyia vol produir més bateries no destinades per als seus
cotxes, hi ha dues opcions: o construir més fàbriques o delegar la producció a
un tercer. Ja que les paraules de Musk asseguraven que el disseny ja estava
llest i la producció començaria a uns mesos, la primera opció no sembla factible.
Ara mateix les
cel·les de les bateries de les bateries Tesla les manufactura Panasonic ,
encara que és la companyia de Musk qui s'encarrega de processar-les i
convertir-les en bateries. L'equació podria repetir-se aquí, i que un tercer
fabriqués les cel·les perquè Tesla les convertís en productes individuals i
instal·lables a cada casa. Les
declaracions de Jeff Evanson semblen anar a més en aquesta direcció: la "Tesla
Home Battery" seria la mateixa que ja munten els cotxes, però que
s'acoblaria a la paret. L'altra, dedicada i fabricada de manera expressa
tindria molta més capacitat però també seria molt més cara. Amb perspectiva,
tot el procés té sentit. SolarCity s'encarrega de la instal·lació i la
producció de plaques solars a la llar, Tesla s'encarrega d'aportar un producte
que, a més de per el cotxe, serveix per emmagatzemar l'excedent produït per la
placa i per subministrar energia al mateix temps.
Estem intentant
encaixar una cosa que seria com una bateria estàtica, semblant a la d'alguns
Model S, plana, amb un gruix d'unes 5 polzades, penjada de la paret i amb una
coberta ben dissenyada. Així que l'altra opció, amb tot, també segueix sent
probable. La fàbrica que Tesla té a Fremont, Califòrnia, ja produeix bateries
de gran capacitat per a clients específics i sota demanda. El preu d'aquesta
bateria seria relativament alt ($ 3000), però prou baix com perquè sigui
amortitzable a mitja termini en conjunció amb una font d'energia renovable. Les
comparacions amb SolarCity en aquest sentit no acaben aquí. Segons informa The
Guardian, el model d'implantació de les noves bateries seria similar al de
les plaques solars de SolarCity. Els clients pagarien una primera quota de 1500
dòlars a la companyia, seguit de $ 15 dòlars durant els següents 10 anys. La
suma total rondaria els 3.300 dòlars.
Això deixaria el
pagament inicial al nivell d'un producte d'electrònica de consum mitjà / alt,
mentre que la resta es pagaria en terminis força assequibles. A canvi, Tesla
pot monitoritzar l'ús i el consum dels sistemes. Es tractaria per tant d'un
sistema de leasing semblant al que ja existeix amb alguns fabricants de cotxe.
Vindria amb dues opcions: 10 o 15 kWh, ambdues més que suficients per
proporcionar energia a una llar mitjana en cas d'apagada. Les dades fan
referència, probablement, al que Tesla anomena Home Battery. No hi ha de
moment informació relativa a l'altre model. Però implantar-ho no serà fàcil. Es
necessitarà un llarg camí. Amb una visió ja més clara sobre el que podria ser i
el que podria no ser la bateria de Tesla, queda explorar encara com podria ser
la implantació real de la mateixa en diferents països. A priori, sembla poc
probable que l'experiment surti inicialment de Califòrnia. Segons reporta Forbes,
el govern està fent allà seriosos esforços en la producció d'energies
renovables i una bateria de Tesla encaixaria perfectament.
En altres llocs
d'Europa la situació és una mica més complexa. En alguns països, com Alemanya i
Holanda (i a España fins fa poc), s'utilitza el que es coneix com a balanç net.
En lloc d'emmagatzemar l'energia capturada per plaques solars, aquesta s'aboca
al sistema i ,a canvi, els particulars reben un petit bo en forma d'energia que
poden utilitzar lliurement. És a dir, el sistema serveix tant per a autoconsum
com per alleugerir una mica el preu final de la factura. La companyia
elèctrica, a canvi, rep energia produïda per aquest particular. Actualment a
Espanya el panorama és molt més desolador. Segons el Reial Decret d'Autoconsum
, que encara no està aprovat, en aquest cas els particulars haurien de pagar
una taxa, similar a un peatge, pel simple fet d'instal·lar o tenir instal·lades
plaques solars en les seves teulades. Sona tan absurd com realment és. I en el
fons no és més que el resultat de les pressions de les companyies energètiques
per no perdre el seu tros del pastís. I l'opció probable és una solució mixta.
Una en la qual el posseïdor d'una bateria Tesla no s'aparta per complet de la
xarxa elèctrica, abaratint per tant els costos de producció per a la companyia.
Aquestes companyies, a més, podrien utilitzar aquestes bateries per
emmagatzemar part de l'excedent de la xarxa.
El que sí no sembla probable, en qualsevol cas, és que
la bateria de Tesla suposi un miracle que faci avançar diversos anys l'estat
actual dels sistemes d'emmagatzematge d'energia. Però és un pas més en aquest
camí per reduir en més d'un 30% els costos de producció de les bateries de
Ion-Liti, sens dubte. De totes maneres, també haurà de jugar les seves fitxes
per encaixar amb el model actual, probablement tocant una mica de cada pal:
servirà per a la llar, servirà també per als cotxes Tesla i, excepte sorpresa,
intentarà aliar-se, en algun grau, amb les companyies elèctriques en lloc de
lluitar contra elles. Però, abans, es tindran que resoldre les següents
incògnites: La vida útil i els cicles de la bateria; la seva capacitat; les
diferències entre els dos models; si serà estàtica o podrà integrar-se amb els cotxes
Tesla; si podrà recarregar-se en estacions de recarrega o si serà fixa i
dependent d'una placa solar; el seu preu i la seva posada de llançament. Musk
ha afirmat que se sentiria decebut si en menys de 10 anys no haguessin aconseguit
arribar als 100 dòlars de preu per cada kWh. Depenent de com aconsegueixi Musk
respondre a aquestes preguntes, el producte final variarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada